Körkort för behörighet A1, A2 och A utfärdas av Transportstyrelsen.
Det är även till denna myndighet du ansöker om Körkortstillstånd.
Behörigheten för motorcykel (A) delades upp i 3 olika behörigheter år 2013.
Fordon du får köra med de olika behörigheterna:
A1 - Lätt motorcykel (max 125 kubik och 11 kw), moped klass 1 och klass 2, traktor och motorredskap klass 2.
A2 - Mellan motorcykel (max 35 kw), 3-hjulig mc (max 15kw) samt fordon för A1-behörigheten.
A - Tung motorcykel
Innan provet
Innan du kan göra kunskaps- eller uppkörningen behöver du ett giltigt körkortstillstånd.
För att ansöka om körkortstillstånd för mc, moped eller traktor
(körkortsbehörigheter: AM, A1, A2, A, traktor) följ
ansökan om körkortstillstånd.
Detta ansökningsformulär kan du även använda för behörigheterna bil (B) och bil med tungt släp (BE).
Teoriprov
Teoriprovet består av 70 frågor varav 5 frågor som är testfrågor som inte räknas i resultatet. För att bli
godkänd krävs minst 52 rätt. Provtiden är 50 minuter.
Uppkörning / körprov
Vid uppkörningen måste du själv ha med dig en motorcykel. Denna får inte ha sidvagn och
samma motorcykel ska användas under hela provet.
Fordon uppkörning A1
Motorcykeln måste kunna köras i minst 90 km/tim.
Nettoeffekten ska vara högst 11 kw.
Cylindervolymen ska vara minst 120 och högst 125 kubik (vid förbränningsmotor).
Fordon uppkörning A2
Motorcykeln måste kunna köras i minst 100 km/tim.
Nettoeffekten ska vara minst 20 kw och högst 35 kw.
Cylindervolymen ska vara minst 395 kubik (vid förbränningsmotor).
Fordon uppkörning A
Motorcykeln måste kunna köras i minst 100 km/tim.
Nettoeffekten ska vara minst 50 kw och en tjänstevikt som överstiger 175 kg.
Cylindervolymen ska vara minst 595 kubik (vid förbränningsmotor).
Säkerhetskontroll
Uppkörningen inleds med en säkerhetskontroll. I denna ingår ett slumpmässigt urval
kontroller av:
Belysning, blinkers, reflexer och signal.
Bromsar.
Däck och fälg.
Kraftöverföring exempelvis kontrollera kedjan.
Parkeringsstöd.
Speglar.
Lager (styr-, sving- och hjullager).
Fjädring / stötdämpare.
Oljenivå.
Nödstoppsreglage (om det finns).
Manöverprov
Provet startar med en lågfartsdel och sedan en högfartsdel och sist bromsning. Vid provet
kontrolleras att man:
Behärskar motorcykelns manöverreglage.
Klarar av att balansera, krypköra och styra motorcykeln.
Använder rätt kör- och styrteknik i en nödsituation där man inte hinner stanna före ett hinder.
Om man misslyckas med flera eller någon del av manöverprovet får man göra ett nytt försök.
Ref id: VC 482-322015-08-20Korkortsteori.se
1 Kommentarer
Viktor k2022-08-22
Hej, jag undrar hur det går till med egen motorcykel, Tar man med sin motorcykel till trafikverket sedan åker därifrån? eller hur går det till
1 Kommentarer