Turbo

Turbon är ett system för att öka effekten i en motor.
Turbons uppgift är att suga in och komprimera luften som finns i motorns cylindrar, desto mer syre det finns när bränslet sprutas in i cylindrarna desto större blir motorns effekt.

Turbinhjulet i turbon kan uppnå extremt höga varvtal för vissa modeller över 100000 varv per minut. Har du en bil utrustad med en turbo och kört lugnt kan du stänga av motorn direkt vid avslutad körning. Om du däremot kört med hårdare belastning och accelererat mycket ska du låta motorn stå på tomgång i 30-60 sekunder så att turbons turbinhjul hinner varva ned. Turbon fortsätter annars att arbeta med motorn avstängd utan tillräcklig smörjning vilket leder till ett ökat slitage.

Fördelar med turbon är den förser motorn med en större mängd luft samt ger renare avgaser då en högre halt av bränslet förbränns.

Nackdelar med turbon är att effekten kan försämras vid körning på låga varvtal eller vid körning på hög höjd.
Ref id: VC 3-51

1 Kommentarer

Avatar

Einar 2018-12-06

Vad har turbon med körkortsteori att göra?

Skriv en kommentar

Jag är inte en robot.

CAPTCHA

Korkortsteori.se använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats och för marknadsförings- och statistikändamål. Genom att fortsätta, förutsätter vi att du går med på att ta emot cookies från Korkortsteori.se.