Däck på motordrivna fordon

De första luftfyllda däcken gjordes av John Dunlop i slutet av 1800-talet, vi har sedan dess utrustat våra fordon med gummidäck. Däcken är den enda komponent som har fysisk kontakt med vägen när du kör. Därför är skicket och kvalitén på däcken av en stor betydelse för vilket väggrepp man har. Däck är tillverkade av gummi och materialet åldras och förändras över tid. Gummit i däcken hårdnar med tiden och därmed försämras väggreppet betydligt, detta gäller framförallt vinterdäcken. Det är därför viktigt att man håller en god kontroll över däckens skick och förslitning så att de kan bytas ut innan de försämrats för mycket.

Radialdäck

radialdäck

Är det vanligaste däcktypen för bilar och lätta lastbilar. Ett radialdäck ger ett bra väggrepp om man har rätt lufttryck i däcket. Om däcket har för lågt lufttryck ökar friktionen och däcket blir betydligt varmare när man kör vilket kraftigt sliter på däckgummit och ökar bränsleförbrukningen. Alla nya bilar som säljs idag ska vara utrustade med en lufttryckssensor som varnar föraren via instrumentpanelen om lufttrycket blir för lågt.

Vinterdäck

vinterdäck

Skillnaden mellan sommar- och vinterdäck är mönstret och gummiblandningen. Ett sommardäck blir ofta hårt och stelt vid låga temperaturer vilket gör att de har ett dåligt väggrepp på snö och is. Ett vinterdäck är mer grovmönstrat och kan vara utrustat med ståldubbar så kallat dubbdäck.

En bil ska ha vinterdäck mellan den 1-december – 31-mars om vinterväglag råder.
Dubbdäck får användas under perioden 1 oktober–15 april.

Dubbat eller odubbat?

Dubbdäck ger bäst väggrepp på is, men ger en längre bromssträcka på torr asfalt. Odubbade vinterdäck för europeiska förhållanden är oftast bäst i snöslask och på våt och torr asfalt.
Dubbdäck bullrar mer och ökar även partikelhalterna i luften då dubbarna river upp partiklar från asfalten. Om du har en modern bil och mest ska köra i stadstrafik bör du överväga att använda dubbfria vinterdäck.

Fördelar och nackdelar med dubbade däck / dubbdäck:

  • + Ger bäst väggrepp på is.
  • - Sämre väggrepp och längre bromssträcka på barmark.
  • - Högre bränsleförbrukning då friktionen är högre.
  • - Bidrar till att öka antalet skadliga partiklar i luften.
  • - Bullrar mer.

Om du använder dubbdäck måste alla hjulen på bilen ha dubbade däck.

Däckmärkning vinterdäck

För att ett dubbat eller odubbat vinterdäck ska få användas i vinterväglag måste däcket vara märkt med något av följande beteckningar:

  • M.S
  • M&S
  • M+S
  • Mud and Snow
  • MS
  • M-S

Det finns dock däck som har märkning M och S anpassade för terrängkörning, dessa däck får ej användas vid vinterväglag.

Mönsterdjup

Ett däck med otillräckligt mönsterdjup klarar inte av att forcera underlaget på ett lika bra sätt som ett däck med bra mönster. Tester har visat att väggreppet kraftigt försämras när man kör med ett nedslitet däck. Detta gäller speciellt när man kör på blött underlag eller på snö och is.
Det finns regler för vilket minsta mönsterdjup ett däck ska ha för att få användas på en bil. Reglerna skiljer sig mellan sommar- och vinterdäck.

  • Sommardäck ska ha ett mönsterdjup på minst 1,6 mm i däckets huvudmönster. Tänk på att mönsterdjupet bör vara minst 3 mm för att ge bra friktion vid fuktig vägbana.
  • Vinterdäck ska ha ett mönsterdjup på minst 3 mm. Trafikverket rekommenderar ett mönster på minst 4-5 mm.

För lastbil, buss och personbil klass II med totalvikt över 3,5 ton ska mönsterdjupet vid vinterväglag vara minst 5 millimeter på fordonets samtliga däck under perioden 1 december till och med 31 mars. Kravet gäller inte för tillkopplade släpfordon.

Moderna däck har inbyggda ”slitagevarnare” som visar när mönsterdjupet är kritiskt lågt och på gränsen till olagliga.

Tänk på att mäta på de det mest slitna stället i huvudmönstret på däcket när du mäter mönsterdjupet. Om du har däck som är olika mycket slitna bör du placera de bästa däcken bak och de sämsta däcken på framhjulen, för att minska risken för en bakhjulssladd.

Regummerade däck

Är ett gammalt däck som försetts med nytt gummi. Regummerade däck är ofta något billigare än traditionella däck men i och med att mindre olja använts vid tillverkningen är de också vänligare mot miljön.

Däck på släpvagnar

Allt fler personbilssläp har boggiaxlar dvs två axlar som är placerade mindre än 2 meter från varandra.
På ett släp med boggiaxlar är däcksvalet extra viktigt, speciellt utsatt är däcken på den bakre axeln.
För att gardera sig mot däckexplosioner är rekommendationen att utrusta boggin med stålradialdäck som har en bättre hållbarhet. Radialdäck på släpvagnar ger generellt bättre körstabilitet än diagonaldäck.

Om dubbdäck används på bilar, lätta lastbilar eller bussar som har en totalvikt på högst 3,5 ton måste även släpvagnen ha dubbdäck vid vinterväglag. Vid tvillingmontage behöver dubbdäck dock endast finnas på de båda yttre eller inre hjulen.

Ref id: VC 690-25

Pratbubbla 1 Kommentarer

Avatar

Anonym 2017-11-21

Om slitagevarnarna syns är däcket olagligt och det borde man ha bytt för länge sen.

Skriv en kommentar

Jag är inte en robot.

CAPTCHA