Halt väglag

Det är många faktorer som påverkar däckens grepp gentemot vägen såsom väder, underlag och typen av däck. Halka förekommer i olika former under alla årstider. Många halk- och avåkningsolyckor sker dock när temperaturen pendlar kring 0 grader när våt asfalt plötsligt fryser till en förrädisk ishinna.

Vattenplaning

bil vattenplaning

Kan uppstå när det regnat mycket och det bildats vattensamlingar i hjulspår på vägen. Vattnet hinner då inte strömma igenom däckmönstret vilket leder till att hjulen glider på vattnet och helt förlorar greppet.
Risken för vattenplaning ökar om man kör med slitna däck som har dåligt mönsterdjup eller om man håller en för hög hastighet genom vattensamlingar.
Lätta bilar löper en större risk att drabbas av vattenplaning än tyngre fordon. Tänk även på att en bil med breda däck vattenplanar lättare än ett fordon med smala däck.

Vinterväglag

När vinterväglag råder måste man köra med vinterdäck. Även om vinterdäck med bra mönsterdjup ger betydligt bättre väggrepp på snö och is så är risken för sladd fortfarande mycket hög när du kör på en väg i vinterväglag, särskilt om det finns is på körbanan. Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Det är polisen som bedömer om det råder vinterväglag på platsen.
Detta bör du tänka på vid vinterväglag:

  • Även om det är ett par plusgrader i luften så kan det finnas is på vägbanan då marken kan hålla en lägre temperatur än luften.
  • När det finns is eller snö på vägen är det oftast halast där många bilar stannat och startat då däcken tenderar att polera underlaget vilket kan göra vägen mycket hal.
  • Bromssträckan blir längre, det krävs därför att du håller en lägre fart särskilt när du närmar dig en vägkorsning.

Blixthalka / Ishalka

Blixthalka uppstår när vattnet från regnet håller en temperatur under 0 grader (underkylt regn) när vattnet landar på vägbanan fryser det till is. Isen som bildas är ofta tunn och genomskinlig vilket gör att den är väldigt svår att upptäcka. Då halkan kan uppstå väldigt snabbt kallas det för blixthalka.

Utsatta platser och situationer där halka lättare uppstår

Det finns särskilda platser där halka lättare uppstår som du bör vara medveten om som fordonsförare.

  • På broar och viadukter fryser det fortare vid temperaturer kring eller under 0 grader. Detta kan ibland synas tydligt då vägkanten eller vägrenen på en bro är frostig.
  • Vägpartier som ligger i skugga. Du bör vara extra uppmärksam på skuggiga partier när temperaturen är kring 0 om du kör under en morgon eller förmiddag då solen ännu inte hunnit värma upp vägen.
  • Under varma sommardagar kan nylagd asfalt bli mjuk och slipprig.